Zo zorg je voor betere klantenservice binnen je bedrijf

Als bedrijf heb je veel relaties. Uiteraard is er een grote hoeveelheid klanten, maar je hebt ook te maken met leveranciers, collega’s en met activiteiten die in de richting van die relaties moeten worden ontplooid. Als de relaties niet op een gestructureerde wijze worden beheerd resulteert dat in een chaos. Iedereen kent wel de bureaus die vol liggen met briefjes om klanten terug te bellen. Eigenlijk is dat niet professioneel. Het is veel beter om een CRM systeem te gebruiken. Dat is software waarin afspraken, contactgegevens en activiteiten worden ondergebracht.

Meer efficiëntie

De grootste winst die door een efficiënt CRM systeem gebruiken wordt geboekt is, dat er meer werk in een kortere tijd kan worden gedaan. De kans op fouten, zoals dat vergeten wordt om klanten te benaderen, is kleiner. Dat leidt er uiteindelijk toe dat de kwaliteit van de service aan de klanten verbetert. Simpele CRM systemen verschaffen je onmiddellijk informatie over de relatie die wordt opgevraagd in het systeem. De meer geavanceerde systemen hebben mogelijkheden om dossiers te vormen, facturen op te stellen en contacten vast te leggen.

CRM systemen op maat

CRM systemen worden vaak op maat gemaakt voor bedrijven. Ze worden afgestemd op de werkwijze van de organisatie. Op het eerste gezicht lijkt dat een beperking, maar in de praktijk is dat niet het geval. Deze systemen voldoen uitstekend. Het nadeel is echter, dat het maatwerk systemen zijn. Dat houdt in, dat het erg duur is om eventuele wijzigingen of functionele uitbreidingen in te laten bouwen. Maatwerk CRM systemen zijn vaak in gebruik bij kleinere bedrijven tot hooguit 15 personeelsleden. Soms zijn ze gemaakt door één van de medewerkers.

CRM als onderdeel van een ERP

Grotere bedrijven schaffen meestal een ERP systeem aan. In zo’n systeem worden alle processen binnen de organisatie ondergebracht, zoals inkoop, verkoop, HR, administratie, financiën, planning, voorraadbeheer en de projectadministratie. Ook CRM is onderdeel van een ERP systeem. Het grote voordeel van zo’n compleet systeem is, dat alle informatie daarin te vinden is, en dat er koppelingen zijn tussen de verschillende onderdelen. Het nadeel is, dat het geruime tijd kost om een ERP systeem in de organisatie te implementeren. Lees hier ook nog meer over hoe bedrijven efficiënter kunnen worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

*